Koostaja: Mare Lehtsalu
ISBN: 978-9949-487-59-2
Valdkonnaraamatu koostamist rahastas Haridus- ja Teadusministeerium.
Saateks
Käesolev aineraamat on koostatud selleks, et toetada õpetajaid gümnaasiumi karjääriõpetuse töökavade koostamisel.
Aineraamatu esimene osa keskendub karjääriõpetuse teoreetilistele alustele. Teises osas on kirjeldatud õppeprotsessi ja aine sisu peamisi rõhuasetusi, soovitusi hindamiseks. Kolmandas osas on koondatud kogemustega praktikute artiklid. Viimasest osast leiab lugeja artiklid soovitustega lõiminguks karjääriõpetuse aspektist ja näiteid õpilastele karjääriteenuste kättesaadavuse tagamise kohta Rajaleidja keskustega koostöö näitel.
Karjääriõpetus on väga õppijakeskne ja individuaalset lähenemist võimaldav õppeaine. Seepärast on oluline õppijat märgata ja toetada ning luua talle õppimis- ja arengutingimused. Üks läbiv eeldus edukale karjääriõpetuse ainele on riskimist ja eneseavamist toetav õppekeskkond, milles õppijat julgustatakse leidma oma teed ja uskuma, et selle tee leidmine on võimalik.
Ideid oma töö kavandamiseks leiavad siit raamatust nii klassiõpetaja, aineõpetaja, klassijuhataja, kooli karjäärikoordinaator, koolipsühholoog kui ka kõik teised pedagoogid. Aineraamatu on koostanud kogemustega karjäärikoordinaatorid, pedagoogid ja karjääriteenuste eksperdid, sh karjääriteenuste erialaliidu – Karjäärinõustajate Ühingu liikmed. Suur tänu kõigile, kes aitasid kaasa aineraamatu valmimisele!
Soovime toimetajatena kõigile õpetajatele: proovige ja otsige, kuni leiate just endale omase ning õppija jaoks kõige tähendusrikkama viisi karjääriõpetuse valikainega suhestuda. Soodustagu käesolev raamat seda protsessi!
Mare Lehtsalu, SA Innove karjääriteenuste arenduskeskuse karjääriõppe juhtivspetsialist
Einike Pilli, Tartu Ülikooli õppimise ja õpetamise arenduskeskuse konsultant
Sissejuhatus karjääriõpetusse – Mare Lehtsalu SA Innove karjääriõppe juhtivspetsialist, raamatu sisutoimetaja
KARJÄÄRIÕPETUSE TEOREETILISED LÄHTEKOHAD
Karjääriteooriad karjääriõpetuses – Piret Jamnes Fontes PMP OÜ partner, Karjäärinõustajate Ühingu liige
Tõhusa õppimise pedagoogilised lähtekohad – Einike Pilli Tartu Ülikooli õppimise ja õpetamise arenduskeskuse konsultant
Õpitulemuste hindamise teoreetilised lähtekohad – Einike Pilli Tartu Ülikooli õppimise ja õpetamise arenduskeskuse konsultant
ÕPPEPROTSESS
Õppeprotsessi kirjeldus – Sirli Kriisa Türi Gümnaasiumi karjääriõpetuse õpetaja
Õppeaine sisu kirjeldus – Lana Randaru Karjäärinõustajate Ühing
Õppesisu ja õpitulemuste vahelised seosed – Virve Kinkar Tallinna Ülikooli avatud ülikooli täiendõppekeskuse koolitusjuht
Kujundav hindamine gümnaasiumi karjääriõpetuses – Leelo Tiisvelt Viimsi Gümnaasiumi direktor
Millest on vaja lähtuda karjääriõpetuse õppemeetodite valikul – Virve Kinkar Tallinna Ülikooli avatud ülikooli täiendõppekeskuse koolitusjuht
Soolise võrdõiguslikkuse teema karjäärõpetuse õppeaines – Reet Laja Eesti Naisuurimus- ja Teabekeskuse (ENUT) juhatuse esinaine
PRAKTIKUTE KOGEMUSI
Gümnaasiumi õppesuundadega arvestamine karjääriõpetuse kavandamisel – Enel Pärs Paldiski Gümnaasiumi õppealajuhataja ja karjääriõpetuse õpetaja
Karjääriõpetus praktiku pilgu läbi – Stella Müsler Toila Gümnaasiumi karjäärikoordinaator ja karjääriõpetuse õpetaja
Gümnaasiumi karjääriõpetuse aineraamat: Töövestluse simulatsioon – Riina Aljas Orissaare Gümnaasiumi karjäärikoordinaator ja karjääriõpetuse õpetaja
Töömaailmaga tutvumise võimalusi gümnaasiumi karjääriõpetuses, erisused võrreldes põhikooliga – Maive Torop Kanepi Gümnaasiumi karjääriõpetuse õpetaja ja karjäärikoordinaator
LÕIMING
Lõimingu teoreetilised lähtekohad: lõimingutsentrid karjääriõpetuse aspektist – Tiina Kuusk, Valjala Põhikooli vanemõpetaja
Koostöövõimalused noorte teavitamis- ja nõustamiskeskusega, karjäärinõustamise ja infoseminaride tõhus kavandamine õppeprotsessi – Reet Jakobson Tartu Descartes lütseumi karjääriõpetuse õpetaja, TNK karjäärinõustaja
Soovitatav kirjandus
Kasulikud viited