Tabel 1. Ülevaade õpilaste oskustest kuuel saavutustasemel loodusteaduste üldskaalal
Tase | Õpilaste % (OECD keskmine ja Eesti) | Õpilased peaksid oskama |
6 | 1,3% OECD riikide ja 1,4% Eesti õpilastest suudavad lahendada 6. taseme ülesandeid. | Õpilased oskavad 6. tasemel:
|
5 | 9,0% OECD riikide ja 11,5% Eesti õpilastest suudavad lahendada 5. taseme ülesandeid. | Õpilased oskavad 5. tasemel:
|
4 | 29,3% OECD riikide ja 37,7% Eesti õpilastest suudavad lahendada 4. taseme ülesandeid. | Õpilased oskavad 4. tasemel:
|
3 | 56,7% OECD riikide ja 71,4% Eesti õpilastest suudavad lahendada 3. taseme ülesandeid. | Õpilased oskavad 3. tasemel:
|
2 | 80,8% OECD riikide ja 92,4% Eesti õpilastest suudavad lahendada 2. taseme ülesandeid. | Õpilased 2. tasemel:
|
1 | 94,8% OECD riikide ja 99,1% Eesti õpilastest suudavad lahendada 1. taseme ülesandeid. | Õpilased 1. tasemel:
|
Allikas: OECD. (2007). PISA™ 2006 Science Competencies for Tomorrow’s World. Volume 1 – Analysis. Paris: OECD
Tabel 2. Ülevaade õpilaste oskustest kuuel saavutustasemel skaalal loodusteaduslike küsimuste äratundmine
Õpilaste üldised oskused igal tasemel | Õpilased peaksid oskama |
1,3% OECD riikide ja 0,3% Eesti õpilastest suudab loodusteaduslike küsimuste äratundmise skaalal lahendada 6. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased on võimelised mõistma ja selgitama keerulisi teaduslikke uuringuid. |
|
8,4% OECD riikide ja 5,8% Eesti õpilastest suudab loodusteaduslike küsimuste äratundmise skaalal lahendada 5. taseme ülesandeid | |
Sellel tasemel õpilased mõistavad teadusliku uuringu põhietappe ja oskavad määrata, kas selles küllaltki keerukas ja sageli abstraktses kontekstis saab rakendada teaduslikku meetodit. Antud eksperimenti analüüsides oskavad nad sõnastada uurimisküsimust ja selgitada, kuidas kasutatav metodoloogia antud küsimusega seostub. |
|
28,4% OECD riikide ja 29,7% Eesti õpilastest suudab loodusteaduslike küsimuste äratundmise skaalal lahendada 4. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad nimetada muutuvaid ja mõõdetavaid tunnuseid ning vähemalt ühe muutuja, mida tuleks kontrollida. Nad oskavad pakkuda muutujate kontrollimiseks sobivaid viise ja sõnastada uurimisküsimuse järgnevateks uuringuteks. |
|
56,7% OECD riikide ja 66,5% Eesti õpilastest suudab loodusteaduslike küsimuste äratundmise skaalal lahendada 3. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased on võimelised otsustama, kas antud nähtust saab uurida teaduslikult ja teadusliku uuringu kohaselt. Kirjeldatud uuringu puhul oskavad määratleda muutuvaid ja mõõdetavaid tunnuseid. |
|
81,3% OECD riikide ja 91,1% Eesti õpilastest suudab loodusteaduslike küsimuste äratundmise skaalal lahendada 2. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad määratleda, kas antud uuringu muutujat saab teaduslikult mõõta. Nad tunnevad ära tunnuse, mida uurija on muutnud. Õpilased oskavad hinnata lihtsa mudeli ja modelleeritava nähtuse vahelist seost. Õpilased oskavad uurimisteemade hulgast valida vastava uuringu õiged võtmesõnad. |
|
94,9% OECD riikide ja 98,9% Eesti õpilastest suudab loodusteaduslike küsimuste äratundmise skaalal lahendada 1. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad välja pakkuda teaduslikule teemale sobilikke infoallikaid. Nad oskavad sõnastada katse muutuste kvantiteeti. Nad tunnevad ära, kas uuritavat tunnust saab mõõta neile tuttava mõõtmise kaudu või mitte. |
|
Allikas: OECD. (2007). PISA™ 2006 Science Competencies for Tomorrow’s World. Volume 1 – Analysis. Paris: OECD
Tabel 3. Ülevaade õpilaste oskustest kuuel saavutustasemel skaalal nähtuse teaduslik selgitamine
Õpilaste üldised oskused igal tasemel | Õpilased peaksid oskama |
1,8% OECD riikide ja 2,9% Eesti õpilastest suudab nähtuse teadusliku selgitamise skaalal lahendada 6. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad süsteemisiseste protsesside kirjeldamisel arvesse võtta erinevaid abstraktseid teaduslikke kontseptsioone ja teadmisi ning nendevahelisi seoseid. |
|
9,8% OECD riikide ja 15,8% Eesti õpilastest suudab nähtuse teadusliku selgitamise skaalal lahendada 5. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad üldistada teadmisi kahe või kolme erineva teadusliku kontseptsiooni kohta ja määratleda nendevahelisi seoseid. . |
|
29,5% OECD riikide ja 42,9% Eesti õpilastest suudab nähtuse teadusliku selgitamise skaalal lahendada 4. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased mõistavad kõrgel üldistuse tasemel teaduslikke ideid, sealhulgas teaduslikke mudeleid. Õpilased oskavad mingi nähtuse selgitamiseks kasutada üldist teaduslikku kontseptsiooni. |
|
56,4% OECD riikide ja 72,3% Eesti õpilastest suudab nähtuse teadusliku selgitamise skaalal lahendada 3. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad nähtuste selgitamisel kasutada ühte või enamat konkreetset teaduslikku ideed või kontseptsiooni. Lahenduse kirjeldamisel tuntakse ära põhjuse-tagajärje seosed, osatakse kasutada konkreetseid teaduslikke mudeleid. |
|
80,4% OECD riikide ja 92,5% Eesti õpilastest suudab nähtuse teadusliku selgitamise skaalal lahendada 2. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad tulemuste ennustamiseks meelde tuletada õigeid teaduslikke fakte. |
|
94,6% OECD riikide ja 99% Eesti õpilastest suudab nähtuse teadusliku selgitamise skaalal lahendada 1. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad ära tunda lihtsaid põhjuse-tagajärje seoseid. Kasutatud teadmised on üldtuntud. |
|
Allikas: OECD. (2007). PISA™ 2006 Science Competencies for Tomorrow’s World. Volume 1 – Analysis. Paris: OECD
Tabel 4. Ülevaade õpilaste oskustest kuuel saavutustasemel skaalal teadusliku tõendusmaterjali kasutamine
Õpilaste üldised oskused igal tasemel | Õpilased peaksid oskama |
2,4% OECD riikide ja 2,2% Eesti õpilastest suudab teadusliku tõendusmaterjali kasutamise skaalal lahendada 6. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad olemasolevat tõendusmaterjali uurides võrrelda ja eristada konkureerivaid selgitusi. Nad oskavad sõnastada üldistusi, tuginedes erinevatest allikatest tõendusmaterjalidele. |
|
11,8% OECD riikide ja 13,9% Eesti õpilastest suudab teadusliku tõendusmaterjali kasutamise skaalal lahendada 5. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad tõlgendada eriliigilisi andmeid. Nad oskavad määratleda ja selgitada sarnasusi ja erinevusi andmebaasis ning teha järeldusi, tuginedes seostatud tõendusmaterjalile. |
|
31,6% OECD riikide ja 39% Eesti õpilastest suudab teadusliku tõendusmaterjali kasutamise skaalal lahendada 4. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad interpreteerida erineval viisil esitatud andmestikke ning teha nende põhjal järeldusi. Nt tabelid, joonised ja diagrammid, kus on vaja üldistada ja selgitada erinevaid suundumusi. Nad võivad kasutada andmeid sobilike otsuste tegemiseks, samuti otsustada, kas andmed toetavad antud nähtust. |
|
56,3% OECD riikide ja 69,7% Eesti õpilastest suudab teadusliku tõendusmaterjali kasutamise skaalal lahendada 3. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased on võimelised valima andmestikust vajalikku informatsiooni, et vastata küsimusele või kinnitada mingit väidet. Nad oskavad teha otsuseid lihtsas vormis esitatud andmestiku kohta. Lihtsamas olukorras võivad otsustada, kas antud informatsioon on piisav antud järelduste kinnitamiseks. |
|
78,1% OECD riikide ja 89,9% Eesti õpilastest suudab teadusliku tõendusmaterjali kasutamise skaalal lahendada 2. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad etteantud sobivate vihjete alusel graafikutelt vastavaid näitajaid ära tunda. Nad võivad oma väidete kinnitamiseks osutada vajalikule tunnusele graafikul või lihtsamas tabelis. |
|
92,1% OECD riikide ja 98,1% Eesti õpilastest suudab teadusliku tõendusmaterjali kasutamise skaalal lahendada 1. taseme ülesandeid. | |
Sellel tasemel õpilased oskavad küsimustele vastamisel eristada faktide hulgast või diagrammilt kontekstile vastava info; valida infot lihtsat tulpade võrdlemist nõudvalt tulpdiagrammilt; oskavad näha põhjuse ja tagajärje seoseid. |
|
Allikas: OECD. (2007). PISA™ 2006 Science Competencies for Tomorrow’s World. Volume 1 – Analysis. Paris: OECD
Artikkel avaldatud esmakordselt õppekava veebis põhikooli loodusainete valdkonnaraamatus 2010, ISBN: 978-9949-9110-2-8