Koostaja: Elukestva Õppe Arendamise Sihtasutus Innove karjääriteenuste arenduskeskus
Sisutoimetajad: Mare Lehtsalu ja Einike Pilli
ISBN: 978-9949-9118-2-0
Saateks
Käesolev aineraamat aitab koolil kavandada karjääriõpetuse ainet ja toetab karjääriõpetuse õpetajaid töökavade koostamisel.
Aineraamatu esimene osa keskendub karjääriõpetuse teoreetilistele alustele.
Teises osas on kirjeldatud õppeprotsessi ja aine sisu peamisi rõhuasetusi ning jagatud soovitusi õppemeetodite valikuks ja hindamiseks. Aineraamatus on ülevaatlikult ja praktiliste näidetena antud juhiseid selle kohta, kuidas kujundada riiklikus õppekavas nõutud üldpädevusi ja mil moel lõimida karjääriõpetust muude õppeainete ning tunnivälise tegevusega. Ideid oma töö kavandamiseks leiavad siit raamatust nii klassiõpetaja, aineõpetaja, klassijuhataja, kooli karjäärikoordinaator, koolipsühholoog kui ka kõik teised pedagoogid.
Aineraamatu on koostanud kogemustega karjäärikoordinaatorid, pedagoogid ja karjääriteenuste eksperdid, sh karjääriteenuste erialaliidu – Karjäärinõustajate Ühingu liikmed. Soolise võrdõiguslikkuse teema avamiseks oleme koostööd teinud Eesti Naisuurimus- ja Teabekeskusega.
Suur tänu kõigile, kes aitasid kaasa aineraamatu valmimisele!
Mare Lehtsalu, SA Innove karjääriteenuste arenduskeskuse karjääriõppe juhtivspetsialist
Einike Pilli, Tartu Ülikooli õppimise ja õpetamise arenduskeskuse konsultant
Sisukord
Sissejuhatus karjääriõpetusse – Mare Lehtsalu
KARJÄÄRIÕPETUSE TEOREETILISED LÄHTEKOHAD
Karjääriteooriad karjääriõpetuses – Piret Jamnes
Tõhusa õppimise pedagoogilised lähtekohad – Einike Pilli
Õpitulemuste hindamise teoreetilised lähtekohad – Einike Pilli
ÕPPEPROTSESS
Õppeaine põhiteemad ja alateemad ning nende olulised aspektid – Lana Randaru
Õppesisu ja õpitulemuste vahelised seosed –Virve Kinkar
Õpitulemuste saavutamist toetav õppekeskkond – Tiina Trampärk
Millest on vaja lähtuda karjääriõpetuse õppemeetodite valikul – Virve Kinkar
Karjääriõpetuses enamkasutatavad õppemeetodid varasema kogemuse näitel – Sirli Kriisa
Töömaailma tutvustamine meditsiinivaldkonna näitel – Kaja Kasak
Soovitusi hindamiseks karjääriõpetuses – Mare Lehtsalu
Kujundava hindamise põhimõtete rakendamine karjääriõpetuse ainetundides – Leelo Tiisvelt
Soolise võrdõiguslikkuse teema karjääriõpetuse õppeaines – Reet Laja
LÕIMING
Kuidas karjääriõpetus toetab riiklikus õppekavas sätestatud üldpädevuste kujunemist – Virve Kinkar
Karjääriõpetuse lõimingu võimalused ainevaldkondadega – Merit Luik
Praktilised lõimingu võimalused karjääriõpetuse tundides – Enel Pärs
Praktilisi näiteid kooli ja piirkondliku teavitamis- ning nõustamiskeskuse koostöövõimalustest – Sirli Kriisa
SOOVITATAV KIRJANDUS
KASULIKUD VIITED
Lisa 1