Gümnaasiumi riikliku õppekava loodusainete valdkonna interdistsiplinaarsetest valikkursustest
Ülle Kikas
Haridus- ja Teadusministeeriumi nõunik
Gümnaasiumi riikliku õppekava loodusainete valdkonnas on kirjeldatud rida valikkursuseid, mis ei ole seotud ainult ühe ainega. Need on rakendusliku kallakuga kursused, mis toetuvad mitmes aines õpitud teadmistele ning kasutavad uusi tehnoloogiaid. Alljärgnev tutvustus käsitleb lähemalt valikkursuseid „Loodusteadused, tehnoloogia ja ühiskond“, „Mehhatroonika ja robootika“, „Arvuti kasutamine uurimistöös“, „Rakenduste loomise ja programmeerimise alused“, „Geoinformaatika“ ja “Majandusmatemaatika elemendid“.
Interdistsiplinaarsete valikkursuste eesmärk on mitmekesistada loodus-, täppisteaduste ja tehnoloogia valdkonnas õppimist gümnaasiumi tasandil, nad toetavad teadmistepõhises ühiskonnas oluliste teadmiste ja praktiliste oskuste omandamist. Kursused tutvustavad gümnaasiumiõpilastele laialt kasutatavaid IKT-põhiseid tehnoloogiaid nagu arvutijuhtimine, programmeerimine ja geoinformaatika, samuti õpetavad rakendama matemaatikat ja loodusteadusi ühiskonna ning majanduse probleemide lahendamiseks.
Kuna tegemist on õppekavas seni puudunud teemadega, siis luuakse uutele kursustele ka õppekomplektid ning viiakse läbi koolitused õpetajatele, kes hakkavad neid kursuseid õpetama.
SA Archimedes poolt elluviidava ESF programmi „TeaMe“ raames on sõlmitud lepingud õppekomplektide loojatega. Õppekomplektid sisaldavad õpikut, õpilase töömaterjale ja õpetajaraamatut. Koostatakse ka e-kursus Moodle keskkonnas ning õpetajat toetavad slaidiesitlused. Iga kursuse spetsiifikale vastavalt lisanduvad andmefailid, aluskaardid, mõõtevahendite juhendid, tarkvara kirjeldused jms.
Õppekomplekte loovad meeskonnad, mille liikmeteks on TTÜ, TÜ või TLÜ spetsialistid, ainedidaktikud ja gümnaasiumiõpetajad. Õppekomplekte testitakse pilootkoolides 2012 a kevadpoolaastal ning komplektid on lõplikult valmis 2013 a. maikuuks. Kõik materjalid tehakse vabalt kättesaadavaks veebis, samuti tellib SA Archimedes koolide poolt prognoositava arvu trükitud õpikuid.
Uued kursused annavad koolidele võimaluse loodus- ja reaalainete ning tehnoloogia õppesuuna paindlikuks kujundamiseks oma õppekavas.
Kindlasti mitmekesistavad uued kursused õpilaste valikuvõimalusi. Nende kaudu kujundatakse pädevusi, mis tõstavad gümnaasiumilõpetajate konkurentsivõimet nii kõrghariduses kui tööturul. Iga gümnaasium peab aga kriitiliselt üle vaatama oma ressursid, et vastata küsimusele, kas ja milliseid interdistsiplinaarseid valikkursuseid suudetakse pakkuda.
Koolidele võib tõsiseimaks probleemiks kujuneda õpetajate leidmine. Parim võimalus on muidugi õpetaja oma koolist. Peaaegu kõigi uute valikkursuste sisu on seotud mõne õppeainega ja seetõttu on loogiline teha GIS kursuse õpetamise ettepanek geograafiaõpetajale, majandusmatemaatika õpetamise ettepanek matemaatikaõpetajale jne. Samas ei ole see ainus võimalus, sest arvatavasti leitakse vajalik inimene ka muude ainete õpetajate või mujalt pärit spetsialistide hulgast. Oluline on tahtmine ja eelnev hariduslik ettevalmistus. Baasharidusest või mujalt saadud eelteadmised ja oskused peavad olema piisavad täiendkoolituse edukaks läbimiseks ja kursuse õpetamiseks. Õnneks on kõigi nimetatud valikkursuste puhul olemas väike tuumikgrupp 30-50 õpetajast, kes juba varem on sarnaseid kursuseid andnud ning ka ülikoolide juures koolitust saanud.
Kooli õppekeskkonna suhtes ei sea valikkursused ülearu kõrgeid nõudmisi, kuid on selge, et tehnoloogiaga seotud praktiliste tegevuste puhul ei piisa pliitasist ja paberist. Arvutite osas orienteerutakse praegu koolides olevale keskmisele arvutipargile. Seal, kus arvutiklassis on põhiliselt 15 aastat vanad PC-d, tuleb arvuteid kindlasti uuendada. Tarkvara valikul lähtuvad valikkursused valdavalt vabavarast või tsentraalselt hangitud ja kõigis koolides kättesaadavast tarkvarast. Koolid peavad siiski arvestama võimalike lisakulutustega litsentside ja versioonide uuendamiseks. Kindlasti on vaja hinnata kooli internetiühenduse kvaliteeti, sest mitmetel kursustel õpitakse kasutama avalikke internetiteenuseid, mis nõuavad online internetis töötamist. Interdistsiplinaarsete valikkursuste õpetamisel on hädavajalikud ka õpetaja arvutid ning demonstratsioonivahendid (digiprojektorid või-tahvlid).
Kõige suuremaid täiendusi õppekeskkonna mõttes nõuavad kursused „Loodusteadused, tehnoloogia ja ühiskond“ ning „Mehhatroonika ja robootika“. Esimeses on vaja mõõtmisvahendeid ja kemikaale, teised aga robotsüsteemide ehitamiseks vajalikke materjale ja õppekomplekte. Mõlemaid on paljudes koolides juba olemas, aga Tiigrihüppe SA kaudu on kavas jätkata konkursse koolidele nende kursuste õppevahendite saamiseks.
TeaMe koduleheküljelt leiate kuue SA Archimedes poolt tellitava valikkursuse tutvustused.
http://archimedes.ee/teadpop/index.php?leht=411