Kultuurilise identiteedi kujunemisest koolis
Aune Valk – Eesti Kirjandusmuuseumi teadur
Kooli kontekstis on oluline teada, mida peaks õpetaja oskama märgata ja teha, et õpilane kujuneks kultuuriteadlikuks inimeseks, kes mõistab kultuuri osa inimeste mõtte- ja käitumislaadi kujundajana ja kultuuride muutumist ajaloo käigus, omab ettekujutust kultuuride mitmekesisusest ja kultuuriga määratud elupraktikate eripärast nii ühiskonna kui terviku tasandil (rahvuskultuur) kui ka ühiskonna sees (regionaalne, professionaalne, klassi-, noorte- jms kultuur; subkultuur ja vastukultuur), väärtustab omakultuuri ja kultuurilist mitmekesisust, on kultuuriliselt salliv ja koostööaldis (väljavõte läbivate teemade juhendmaterjalist, TÜ, 2009: 26). Tartu Ülikooli poolt koostatud läbivate teemade juhendmaterjalis on näidatud, kuidas kultuurilist identiteeti saab käsitleda kõigis õppeainetes. Käesolevas artiklis pööratakse erilist tähelepanu just omakultuuri ja kultuurilise mitmekesisuse väärtustamisele, samuti kultuuriliste erinevuste mõistmise ja sallivuse arendamisele.
1. Mõistetest
2. Mitmekultuurilisus
2.1. Akulturatsioon ja kohanemine
3. Kultuurierinevused ja sallivus
3.1. Kultuuridimensioonid
3.2. Väärtused
3.3. Suhtumine aega
3.4. Ruumisuhted
3.5. Stereotüüpsed kultuurierinevused
3.6. Stereotüüpide muutmine
Kokkuvõte
Kasutatud materjalid