Marek Järvik, TÜ teaduskooli kommunikatsioonijuht
Tartu Ülikooli teaduskooli toimimispõhimõtted pandi paika 1965. aastal, kui ajakirjanduses avaldati sisseastumisülesanded mittestatsionaarsesse matemaatikakooli. Tõsi, kool on kasvanud enam kui poole sajandiga kümnetes kordades nii õppijate kui ka kursuste hulga mõttes. Mõnest matemaatikakursusest on jõutud täna 50 kursuseni, ent põhimõte – olla kättesaadav kõigile õpilastele üle Eesti, kellel on huvi ja tahtmist õppida lisa koolis pakutavale – on säilinud. Seetõttu oleme jäänud truuks kaugõppekursustele, mis internetiajastul on valdavalt kujunenud e-kursusteks.
Ehkki meie pakutavate kursuste valikus annavad valdkondadest tooni matemaatika ja loodusteadused, on viimastel aastatel jõudsalt täienenud ka sotsiaal- ja humanitaarvaldkonna kursuste valik nii põhikooli- kui ka gümnaasiumiõpilastele. See näib sobivat nii õpilastele kui ka koolidele, mida kinnitab seegi, et meie õppurite hulk on tõusnud üle 2000 ja püsib sel tasemel stabiilselt.
Suur õpilaste arv on ühelt poolt tunnustus kursuste kvaliteedile, kuid teiselt poolt näitab, et koolid hindavad meie tegevust, suunates õpilasi teaduskooli õppima. Koostöö koolide ja TÜ teaduskooli vahel on ulatuslikum. Selle kirjeldamiseks suurte üldistuste tegemine on meelevaldne, sest iga kool on leidnud omale sobiva praktika. Seetõttu palusin regionaalses mõttes kahel teineteisest kaugel paikneval koolil kirjeldada, millist osa etendavad teaduskooli kursused nende süsteemis. Minu küsimustele vastasid Tallinna Saksa Gümnaasiumi direktor Kaarel Rundu ja Võru Gümnaasiumi õppejuht Annely Hindrikson.
Teaduskooli korraldatud küsitlused õpilastele näitavad, et enamik õpilastest saab teavet ja soovitusi teaduskooli kursuste kohta õpetajatelt. Milline on teie kooli praktika?
Kaarel Rundu: „Meie tutvustame õpilastele teaduskooli kursusi kui valikuvõimalust õppeaasta avaaktusel, kus gümnasistidele tutvustatakse koolisiseseid ja kooliväliseid valikkursuste võimalusi.“
Annely Hindrikson: „Praktikaid on erinevaid. Kui kursuste info saabub, siis õppejuhina edastan info kõikidele õpilastele. On neid, kes näitavad ise üles aktiivsust, uurivad, tahavad end täiendada teatud valdkonnas ja annavad oma soovist teada. Teised jõuavad kursusteni õpetaja soovitusel. On ka neid, kes jõuavad kursustele minu soovitusel. Meil on erandlik õppesüsteem: kolm korda aastas toimub valikainete nädal, kus õpilane läbib tema poolt valitud kursuse nädala jooksul. Kui õpilane haigestub sel nädalal või on sunnitud mingil muul põhjustel puuduma ja ta ei saa valikainet sooritatud, siis on teaduskooli kursused talle võimalus.“
Me teame, et õpilased on väga koormatud, aega on vähe ja kohustusi on palju. Kas teie kool soodustab mingil moel teaduskooli kursustel õppimist?
Kaarel Rundu: „Soodustame sellega, et oleme viimase kolme aasta jooksul tasunud õpilaste osaluse eest. Samuti oleme arvestanud kursust valikkursusena gümnaasiumi valikkursuste läbimisel.“
Annely Hindrikson: “Ka meie soodustame sellega, et hüvitame üldjuhul teaduskooli kursustel osalemise. See on võimalus võimekamatele, olümpiaadidel osalemise toetuseks jpm. Ja ka neile, kes mõne valdkonna vastu rohkem huvi tunnevad, aga meie kool seda huvi toetada ei suuda.“
Kas on juhtumeid, kus õpilane, kes on võtnud teaduskoolist kursuse (vahel ka mitu), on vabastatud mõnest koolipoolsest kohustusest, et tunnustada ta iseseisvat pingutust?
Kaarel Rundu: “Meie koolis on põhimõte, kui õpilane on valinud TÜ teaduskooli kursuse ja õpib sellel, siis ei ole ta pidanud võtma kooli poolt pakutavat valikkursust. Kui õpilane on valinud teaduskoolist mitu kursust, siis oleme olnud selles suhtes paindlikud ja arvestanud eelkõige õpilase huvi ja valikkursuse akadeemilist tausta. Kursusel osalemist hindame arvestusega, kui õpilane toob tõendi kursuse läbimise kohta.”
Annely Hindrikson: “Päris koolikohustustest vabastamise juhtumeid meil pole olnud. Kuid ka meie arvestame kooliväliste valikkursustega. Kooliväliste valikkursuste arvestamise puhul õppetöö osana peab õpilane meile esitama taotluse, kus kajastub info kursuse mahu, õppesisu ja õpitulemuste osas. Teaduskooli kursuste puhul loetakse see arvestatuks automaatselt, kui meieni on jõudud info teaduskoolilt kursuste lõpetanute kohta.”
Tallinna Saksa Gümnaasiumi ja Võru Gümnaasiumi näited toovad üsna reljeefselt välja, et need koolid soodustavad teaduskooli kursustel osalemist ja rikastavad sellega oma õpilaste valikuvõimalusi. See olukord on teaduskooli poolt vaadatuna rahuldust pakkuv. Samas, soovides pakkuda õpilastele enam, küsime endalt ikka ja jälle, millised oleks võimalused edasiminemiseks? Vastuseid teavad taas kõige paremini koolid, tundes oma ja õpilaste vajadusi. Teaduskooli roll on olla koolidega dialoogis, et kuulda parimaid mõtteid, mida õpilaste huvides teostada.