A A A

Koostöövõimalused noorte teavitamis- ja nõustamiskeskusega, karjäärinõustamise ja infoseminaride tõhus kavandamine õppeprotsessi

Reet Jakobson, Tartu KHK Info- ja Karjäärinõustamiskeskuse karjäärinõustaja

 

Kooli ning teavitamis- ja nõustamiskeskuse koostöö aitab karjääriõpetuse õpetajal kujundada õpilaste õpitulemusi ja pädevusi. Koostöövõimalusi on mitmesuguseid.

 

Karjääriõpetuse aine peateemade (enesetundmine ja selle tähtsus karjääriplaneerimisel, karjääriinfo tundmine ja selle tähtsus karjääriplaneerimisel ning planeerimine ja otsustamine) õpetamisel saab õpetaja väga palju abi karjäärinõustajalt ja karjääriinfo spetsialistilt. Erinevate töötubade, loengute ja ürituste kaudu saab õpilane võimaluse ennast analüüsida kui tulevast töötajat, oskuse luua seoseid oma erinevate elurollide ja karjäärivalikute vahel, õppida tundma tööturu suundumusi, erinevaid töövaldkondi, oskuse leida infot õppimis- ja tööturu võimaluste kohta ning teadmise, et vajadusel on tal võimalik kasutada karjäärispetsialistide abi oma tulevikuplaanide tegemisel.

 

Tartu KHK Info- ja Karjäärinõustamiskeskuse koostöö koolidega
Esimese peateema „Enesetundmine ja selle tähtsus karjääriplaneerimisel” käsitlemisel pakume koolidele mitmeid töötubasid ja õpilasüritusi. Töötoad annavad võimaluse kujundada õpilaste sotsiaalset ja enesemääratluspädevust. Töötuba „Eneseteadlikkus” aitab õpilastel paremini mõista oma soove, vajadusi ja unistusi. See on isikliku ministrateegiaga töötuba, mille käigus saavad õpilased unistada, milline on nende ideaalne päev, määrata kindlaks enda praeguse olukorra, genereerida oma unistuste ameti, luua tegevuskava, et liikuda praegusest olukorrast soovitud olukorrani. Motivatsiooni töötoas saavad õpilased teada, mis neid käivitab ning kuidas oma tegemistes rohkem innustust leida. Töötoas unistatakse, seatakse sihte, räägitakse hirmudest ning analüüsitakse, kuidas neid ületada. Samuti aitab töötuba tõsta eneseusku ja kujundada ettevõtlikku hoiakut. Töötuba „Temperament kui osake minust” aitab õpilastel paremini endast ja ümbritsevatest inimestest aru saada. Õpilased täidavad töötoas temperamendi testi ja arutlevad selle üle, mis temperament üldse on, milliseid temperamenditüüpe on olemas ning kuidas see suhtlemist mõjutab.

 

Meie keskus pakub õpilastele ka videotreeningu võimalusi ja kehakeele töötuba. Nendes töötubades saavad õpilased ennast näha mitmesugustes olukordades, lahendada erinevaid situatsioone ning õppida tundma kehakeele kui olulise suhtlemisvahendi nüansse.

 

Traditsiooniks on saanud igasügisene kahepäevane õpilaste karjäärilaager ühes Kesk- või Lõuna-Eesti kaunis paigas, kus esimesel päeval toimub koolitus enesetundmise või töömaailma teemadel ning teisel päeval on õpilastel võimalus näidata erinevate ülesannete ja mängude kaudu oma ettevõtlikkust ja loomingulisust. 2011. aasta sügisel toimus karjäärilaager „Uks töömaailma” Kuremaal. Koolitusel „Sisenemine töömaailma” tutvustati õpilastele tööotsimise võimalusi, räägiti, kuidas koostada CV-d ja motivatsioonikirja, ning anti nõuandeid töövestluse edukaks läbimiseks. Paaristööna toimusid tööläbirääkimised, kus üks paariline oli tööandja ning teine tööotsija. Koolitus „Motivatsioon töömaailmas” oli õpilaste eneseteadlikkust avardav töötuba, kus erinevate harjutuste ja töölehtede täitmise kaudu luuakse selgust enda unistustes, eesmärkides ja võimalustes ning otsitakse erinevaid teid nendeni jõudmiseks. Peale koolituste toimus õhtupimeduses orienteerumismäng „Nagu nupud laual”, mis arendab meeskonnatöö oskusi. Mäng oli kaasahaarav, hariv ja selles ei puudunud ka võistlusmoment. Mängu edukaks läbimiseks oli oluline valida küsimustele vastamisel õige taktika: mõnes kontrollpunktis oli GPS-seadme esitatud küsimusele vaja ka vastata valesti, et mäng kiiremini läbida.

 

Teise teema „Karjääriinfo tundmine ja selle tähtsus karjääriplaneerimisel” raames pakume koolidele palju huvitavaid loenguid. Kõige populaarsemaks on noorte hulgas kujunenud haridussüsteemi ja õppimisvõimaluste loeng, kus me tutvustame õppimisvõimalusi nii Eestis kui ka välismaal. Loengupakett „Noor tööturul” annab ülevaate tööotsimise viisidest, tööle kandideerimiseks vajalikest dokumentidest ja nende koostamisest, töövestlusest ja -lepingust. Loengus käsitletakse ka töökultuuri ning töö ja tervise teemasid. Töövestluse loengus tutvustatakse õpilastele erinevaid töövestluse vorme, vestluse eesmärke ja põhimõtteid. Loengus antakse nõu, kuidas töövestluseks valmistuda ja seal käituda, tutvustatakse küsimusi, mida töövestlusel võidakse esitada, ja analüüsitakse tüüpilisi vigu. Materjali illustreerimiseks kasutame töövestluse näidisvideoid. Kõikidel õpilastel on võimalik läbida ka töövestluse simulatsioon. Enne vestlust peab õpilane endale valima töökuulutustest ühe ameti, millele ta tahab kandideerida. Selle põhjal koostab ta CV ja avalduse või motivatsioonikirja ning nende põhjal toimub komisjoni ees töövestlus. Iga õpilane saab töövestluse lõppedes kohe ka individuaalset tagasisidet. Kuna tänapäeva kiirelt muutuvas ja infoküllases maailmas on noortel üsna raske vajalikku teavet leida, siis on koolidel võimalik tellida ka karjääriinfo loenguid, kus õpilased saavad teada karjääriinfo olemusest, tutvustatakse erinevaid infoallikaid, räägitakse info otsimise viisidest ning tehakse palju praktilisi ülesandeid.

 

Samas pakume koolidele ka õppekäike Tartu ettevõtetesse ja asutustesse, et õpilased tutvuksid võimalikult mitmekesiste töökeskkondadega ja kohtuksid väga erinevate ametite esindajatega, et teha eluteel õigeid valikuid. Samuti pakub meie osakond erinevaid erialasid tutvustavaid töötubasid. Näiteks ehitaja eriala tutvustavas töötoas saavad õpilased ülevaate ehitustööde sisust, järjestusest, tööriistadest ja ohutusnõuetest. Töötoas proovivad õpilased oma käega laduda müüri, plaatida ning teha katkistest plaatidest mosaiiki. Õmblemise töötuba annab aga ülevaate rõivaõmblemisest ja rätsepatööst. Töötoas räägitakse hetkemoest ja trendidest. Praktiliseks tegevuseks pakutakse aastaaegade või pühadega haakuvaid tegevusi, näiteks jõuluehete, kevadtibude ja jäneste ning muude pisitoodete valmistamist tähtpäevadeks. Korraldame karjääripäevi keskustes, kus koolid saavad ise valida, mis vormis ja millise sisuga päev on.

 

Meie keskus on enda õlule võtnud ka Tartu linna abiturientide töövarjupäeva korraldamise. Töövarjupäev on noortel üks reaalse töökeskkonnaga tutvumise võimalus, kus nad saavad tutvuda ametiga, mida tulevikus soovivad omandada või mis neile praegu huvi pakub. Töövarjuks kandideerimisel peab abiturient koostama motivatsioonikirja, milles põhjendab oma valikuid (iga kandideerija saab valida kaks eelistust) ning seostab neid oma tulevikueesmärkidega.

 

Meie keskus pakub õpilastele võimaluse osaleda ka iga-aastasel tööturukonverentsil, kus oma ala spetsialistid jagavad noortele nõuandeid ja soovitusi, kuidas tööturul hakkama saada, kuidas olla konkurentsivõimeline ning kuidas olla ise endale tööandjaks.

 

Kolmanda peateema „Planeerimine ja otsustamine” käsitlemisel pakume koolidele õpilaste testimist ja nõustamist. Õpilaste hulgas on väga populaarne Hollandi kutsesuundumuse ning vaimsete võimete testid (BET). Pärast testi sooritamist antakse kogu rühmale üldtagasisidet tulemustest ning kõikidel soovijatel on võimalik kohtuda nõustajaga ka individuaalselt, et arutada koos spetsialistiga edasiõppimisplaane ja töömaailma sisenemise võimalusi.

 

Gümnaasiumi valikaineraamat KARJÄÄRIÕPETUS 2011