A A A

VI Kognitiivsed oskused

1. Õpioskused

  • Kavandab oma õppimist: seab ise õpieesmärke, planeerib aega, jälgib oma arengut, küsib teistelt tagasisidet.
  • Näeb lünki oma teadmistes.
  • Õpib iseseisvalt, suudab leida informatsiooni teabeallikatest, hinnata teabeallikate ja nõuannete usaldusväärsust, valida iseseisvalt õppematerjale.
  • Küsib vajadusel õpiabi.
  • Kavandab aega õpieesmärkide saavutamiseks.
  • Otsib uusi õppimisvõimalusi.
  • Kasutab infotehnoloogiat, et hinnata, uurida, korrastada ja omandada teavet.
  • Seostab õpitud valdkondi, teeb uuest teabest kokkuvõtteid.
  • Kontrollib ja reflekteerib oma teadmisi, et olla kindel, kas ta on uuest teabest aru saanud.

2. Kriitilise mõtlemise oskus

  • Eristab fakti arvamusest, näeb seoseid väidete ja informatsiooni vahel, teeb järeldusi.
  • Analüüsib mõnda olukorda ja valiku riski enne valiku tegemist, otsuse tegemisel tugineb analüüsile, analüüs on süstemaatiline.
  • Analüüsib allika usaldusväärsust, toob välja põhjus-tagajärg seoseid.
  • Analüüsib erinevaid vaatenurki, näeb sarnasusi ja erinevusi.
  • Põhjendab oma arvamust tõendusmaterjalide ja faktide toel.
  • Tunneb ära ja analüüsib meedias ilmunud propagandat, stereotüüpe, sallimatust ja vihakõne, selle põhjuseid ja taotlusi.
  • Allika hindamisel võtab arvesse allika loomise asjaolud.
  • Oskab probleeme lahendada loogika abil.
  • Hoiab allikaid analüüsides meeles lühiajalisi ja pikaajalisi eesmärke.
  • Oskab hinnata väiteid, taotlusi ja veendumusi ajaloolises kontekstis.

3. Teadmised ja kriitiline arusaamine maailmast: teadmised ja kriitiline arusaam ajaloost, massimeediast, majandusest, keskkonnast ja jätkusuutlikkusest

  • Oskab kriitiliselt järele mõelda ajaloo ajas kulgeva olemuse üle ja selle üle, kuidas mineviku tõlgendused ajas muutuvad ja erinevad kultuuriti.
  • Oskab kriitiliselt järele mõelda rahvuskeskse vaate üle ajaloos.
  • Mõistab, kuidas kaasaegset maailma kujundanud mõjurid on esitatud narratiivides erinevatest vaatenurkadest lähtudes.
  • Oskab kriitiliselt järele mõelda selle üle, kuidas kodakondsust on eri ajal eri kultuurides mõistetud.
  • Mõistab, kuidas ajaloofaktidest on saanud tõendusmaterjal erinevates narratiivides.
  • Mõtestab kriitiliselt ajaloouurimist.
  • Selgitab, mis on propaganda ja milles seisneb selle ohtlikkus.
  • Analüüsib, kuidas eri riigid on kujutatud õppematerjalides.
  • Mõistab massimeedia olemust ja selle mõju üksikisikule.
  • Teab keskkonna probleeme, saab aru nendega seotud ohtudest ja mõistab nende mõju kogu maailmale.
  • Teab, milline elustiil tagab jätkusuutliku arengu ja mõistab vajadust olla vastutustundlik tarbija.
  • Mõistab, mida saavad kodanikud ja valitsused teha, et tagada jätkusuutlik tulevik.
  • Analüüsib ülemaailmastumisega seotud eetilisi küsimusi.
  • Mõistab kogu maailma vastastikust sõltuvust, sh majanduslikku, keskkondlikku jne.
  • Analüüsib seoseid majanduslikes, ühiskondlikes, poliitilistes ja keskkonnaga seotud.
  • protsessides, nt tööhõive, laenud, kasuteenimine, kasum, maksustamine ja valitsuse kulud.