1. Õpioskused
- Kavandab oma õppimist: seab ise õpieesmärke, planeerib aega, jälgib oma arengut, küsib teistelt tagasisidet.
- Näeb lünki oma teadmistes.
- Õpib iseseisvalt, suudab leida informatsiooni teabeallikatest, hinnata teabeallikate ja nõuannete usaldusväärsust, valida iseseisvalt õppematerjale.
- Küsib vajadusel õpiabi.
- Kavandab aega õpieesmärkide saavutamiseks.
- Otsib uusi õppimisvõimalusi.
- Kasutab infotehnoloogiat, et hinnata, uurida, korrastada ja omandada teavet.
- Seostab õpitud valdkondi, teeb uuest teabest kokkuvõtteid.
- Kontrollib ja reflekteerib oma teadmisi, et olla kindel, kas ta on uuest teabest aru saanud.
2. Kriitilise mõtlemise oskus
- Eristab fakti arvamusest, näeb seoseid väidete ja informatsiooni vahel, teeb järeldusi.
- Analüüsib mõnda olukorda ja valiku riski enne valiku tegemist, otsuse tegemisel tugineb analüüsile, analüüs on süstemaatiline.
- Analüüsib allika usaldusväärsust, toob välja põhjus-tagajärg seoseid.
- Analüüsib erinevaid vaatenurki, näeb sarnasusi ja erinevusi.
- Põhjendab oma arvamust tõendusmaterjalide ja faktide toel.
- Tunneb ära ja analüüsib meedias ilmunud propagandat, stereotüüpe, sallimatust ja vihakõne, selle põhjuseid ja taotlusi.
- Allika hindamisel võtab arvesse allika loomise asjaolud.
- Oskab probleeme lahendada loogika abil.
- Hoiab allikaid analüüsides meeles lühiajalisi ja pikaajalisi eesmärke.
- Oskab hinnata väiteid, taotlusi ja veendumusi ajaloolises kontekstis.
3. Teadmised ja kriitiline arusaamine maailmast: teadmised ja kriitiline arusaam ajaloost, massimeediast, majandusest, keskkonnast ja jätkusuutlikkusest
- Oskab kriitiliselt järele mõelda ajaloo ajas kulgeva olemuse üle ja selle üle, kuidas mineviku tõlgendused ajas muutuvad ja erinevad kultuuriti.
- Oskab kriitiliselt järele mõelda rahvuskeskse vaate üle ajaloos.
- Mõistab, kuidas kaasaegset maailma kujundanud mõjurid on esitatud narratiivides erinevatest vaatenurkadest lähtudes.
- Oskab kriitiliselt järele mõelda selle üle, kuidas kodakondsust on eri ajal eri kultuurides mõistetud.
- Mõistab, kuidas ajaloofaktidest on saanud tõendusmaterjal erinevates narratiivides.
- Mõtestab kriitiliselt ajaloouurimist.
- Selgitab, mis on propaganda ja milles seisneb selle ohtlikkus.
- Analüüsib, kuidas eri riigid on kujutatud õppematerjalides.
- Mõistab massimeedia olemust ja selle mõju üksikisikule.
- Teab keskkonna probleeme, saab aru nendega seotud ohtudest ja mõistab nende mõju kogu maailmale.
- Teab, milline elustiil tagab jätkusuutliku arengu ja mõistab vajadust olla vastutustundlik tarbija.
- Mõistab, mida saavad kodanikud ja valitsused teha, et tagada jätkusuutlik tulevik.
- Analüüsib ülemaailmastumisega seotud eetilisi küsimusi.
- Mõistab kogu maailma vastastikust sõltuvust, sh majanduslikku, keskkondlikku jne.
- Analüüsib seoseid majanduslikes, ühiskondlikes, poliitilistes ja keskkonnaga seotud.
- protsessides, nt tööhõive, laenud, kasuteenimine, kasum, maksustamine ja valitsuse kulud.